رنگ‌آمیزی چوب ترمووود

رنگ‌آمیزی چوب ترمووود
رنگ‌آمیزی چوب ترمووود

رنگ‌آمیزی چوب ترمووود نمای ساختمان، به روش اصولی یکی از دغدغه‌های پرتکرار مخاطبان این نوع خدمت است.

در فضای مجازی و حتی در دستورالعمل‌های پیشنهادی تولیدکننده‌های رنگ و یا روغن چوب نیز به‌طور جامع و کامل محتوای آموزشی روش اصولی رنگ‌آمیزی چوب ترمووود، علی‌الخصوص بر روی نمای ساختمان‌ها به‌سادگی یافت، و یا ارائه نمی‌شود.

به همین دلیل ما با تکیه‌بر تجربه خود که در طول دو دهه فعالیت مستمر به‌دست آورده‌ایم، روش اصولی رنگ‌آمیزی چوب ترمووود نمای ساختمان را در این بخش از سایت، برای مخاطبان محترم تنظیم و قابل دسترس نموده‌ایم.

بدون شک این محتوا با نظرات شما از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد شد، پس درخواست داریم در انتهای صفحه ما را از نظرات سازنده خودتان بهره‌مند سازید، امیدواریم از این آموزش کاربردی نهایت استفاده را ببرید.

رنگ‌آمیزی چوب ترمووود چه اهمیتی دارد

رنگ‌آمیزی چوب ترمووود با استفاده از رنگ‌های مخصوص پایه آب و پایه روغن، کمک بسیار زیادی به محافظت از چوب ترمووود موجود در نمای ساختمان می‌نماید، رنگ کردن ترمووودها در اولین مرحله محافظ چوب را در برابر اشعه UV خورشید افزایش می‌دهد، که این موضوع به تنهایی باعث افزایش چندین برابری طول عمر و کیفیت سطح چوب می‌شود.

رنگ‌آمیزی ترمووود با رنگ گیاهی، یا شیمیایی

روغن و رنگ مخصوص چوب بهتر است گیاهی باشد تا در چوب همانند خوراک عمل نماید یعنی هم باعث زیبایی چوب گردد هم نیازهای هسته و پوسته چوب ترمووود را برای پایداری تأمین نماید به همین علت استفاده از رنگ‌های شیمیایی که بر روی سطح چوب فیلم ایجاد می‌کنند، و قدرت تنفس چوب ترمووود را محدود و یا از بین می‌برند، به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

عواقب عدم رنگ‌آمیزی ترمووود

عدم رنگ‌آمیزی چوب ترمووود و یا اعمال روغن مخصوص بر روی سطح چوب باعث تخریب پوسته و هسته چوب می‌گردد که در برخی موارد غیرقابل‌ترمیم بوده و تنها راهکار باقیمانده تعویض چوب در آن بخش آسیب‌دیده است.

استفاده از روغن الف بر روی چوب ترمووود

استفاده از روغن الف شایع‌ترین اشتباهی است که عموماً انجام می‌پذیرد، که افراد را وادار می نماید تا بعد از گذشت مدتی کوتاه، به دنبال راهکاری برای رفع آثار به‌جامانده از این عمل کاملاً اشتباه باشند.

اهمیت انتخاب رنگ و یا روغن مناسب

نوع رنگ‌ها و برند رنگ و یا روغن مورداستفاده در ماندگاری و کیفیت نهایی رنگ‌آمیزی ترمووود همانند اجرای اصولی آن حائز اهمیت است، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود روغن و رنگ مخصوص چوب را از میان شرکت‌های و برندهای معتبر انتخاب نمایید.

آماده‌سازی چوب ترمووود قبل از رنگ‌آمیزی

برای اجرای اصولی رنگ چوب ترمووود نمای ساختمان در ابتدا نیاز است اقداماتی در جهت آماده‌سازی سطح چوب برای رنگ‌پذیری بهتری و اصولی انجام دهیم که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

بعد از ایجاد شرایط دسترسی استاندارد و ایمن در ارتفاع برای کاربر نیاز است تمامی سطوح چوب ترمووود موجود در نمای ساختمان با دستگاه جت‌واش ۱۱۰ بار از فاصله ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتری با دقت تمام بدون استفاده از هیچ مواد شوینده‌ای شستشوی گردد.

در هنگام شستشوی چوب ترمووود کاربر باید بسیار با دقت و ظرافت این عملیات را انجام دهد تا سطوح را عاری از هرگونه کثیفی گردوغبار و چربی نماید تا شرایط برای یک رنگ‌آمیزی اصولی و باکیفیت مهیا گردد.

استفاده از مواد شوینده شیمیایی به دلیل تأثیرات منفی بر روی سطوح چوب ترمووود و کاهش کیفیت نهایی این نوع خدمت به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌شود، و شستشو با آب فشارقوی ۱۱۰ بار در ۹۹٪ از موارد بهترین راهکار است.

رعایت استفاده از دستگاه جت‌واش (آب فشارقوی) ۱۱۰ بار و فاصله تفنگی و یا گان جت‌واش از سطح چوب که می‌بایستی بین ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر باشد بسیار بااهمیت است، در صورت عدم رعایت این موضوع سطوح چوب یا به خوبی تمیز نمی‌گردد و یا بافت سطح چوب تخریب یا آسیب خواهد دید.

tahkimsanat.com

اجرای آستر، دست اول رنگ‌آمیزی ترمووود

بعد از اطمینان از خشک شدن کامل چوب حداقل باگذشت ۲۴ ساعت با توجه به دمای هوا نوبت به اجرای آستر و یا همان اعمال دست‌اول رنگ یا روغن مخصوص چوب ترمووود فرارسیده است.

نکته مهم در خصوص رنگ‌آمیزی دست‌اول

باید به این موضوع دقت داشته باشیم برخلاف تصور افراد که دست‌اول و اجرای آستر را سبک می‌شمارند و در اجرای آن دقت نمی‌نمایند اهمیت اجرای صحیح آستر اصلی‌ترین بخش رنگ‌آمیزی چوب ترمووود نمای ساختمان است.

عواقب بی‌توجهی به رنگ‌آمیزی آستر

عدم اجرای صحیح آستر (دست‌اول رنگ‌آمیزی) مصرف رنگ و یا روغن گران‌قیمت چوب ترمووود را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهد و عملاً دست‌دوم و حتی دست‌سوم رنگ‌آمیزی چوب ترمووود را ازنظر ظاهر تحت تأثیرات قرار می‌دهد و بطور جدی کیفیت نهایی کار را کاهش می‌دهد.

رقیق‌سازی رنگ یا روغن چوب ترمووود

نحوه اجرای دست‌اول بدین شکل است که روغن مخصوص را با رقیق‌کننده رنگ و یا روغن (پایه آب یا روغنی مطابق با نظر سازنده رنگ) بیش‌ازحد استاندارد که شرکت تولیدکننده رنگ پیشنهاد داده است رقیق نمایید.

ترفند رقیق‌سازی رنگ چوب ترمووود در آستر

اگر شرکت تولیدکننده رنگ به ما گفته باشد پایه رنگ یا روغن آب است ولی نبایستی با آب رقیق نمایید چون خودرنگ رقیق‌شده است و مجاز به این کار نیستید، (اکثر فروشندگان رنگ برای فروش بیشتر) رقیق‌سازی را پیشنهاد نمی‌کنند.

بهتر است ما در دست‌دوم و سوم این موضوع را رعایت نماییم ولی در دست‌اول به جهت کاهش مصرف رنگ و جلوگیری از پوشش سطح چوب با فیلم بالا (لایه ضخیم) که تأثیر منفی در کیفیت نهایی کار خواهد گذاشت رنگ را با آب و یا رقیق‌کننده آن تا حدی که رنگ به قلم‌مو نچسبد و کمی غلیظ تر از آب باشد رقیق نماییم.

نمونه رقیق‌سازی تجربی روغن یا رنگ چوب

مثال: در هر یک لیتر رنگ ۲۰۰ تا ۵۰۰میلی‌لیتر آب یا محلول رقیق‌کننده اضافه شود ولی به دلیل تفاوت در کیفیت ساخت رنگ‌ها و روغن‌ها با یکدیگر بهتر است، در هنگام رقیق‌سازی این عمل را به‌آرامی انجام دهید تا حدی که رنگ به‌اندازه لازم رقیق شود نه اینکه بیش‌ازحد موردنیاز رقیق شود.

دیدگاهتان را بنویسید