محوطه‌سازی

طراحی محوطه ساختمان

زندگی شهرنشینی ما را از طبیعت جدا کرده است.در شهرها مجبوریم بیشتر زمان خودمان را در آپارتمان های کوچک سر کنیم و اگر بخواهیم ذوق به خرج دهیم ،می توانیم داخل خانه را پر از گل های آپارتمانی بکنیم. هرچند در زیبایی و  طراوت گل های آپارتمانی و رنگی و شادی ای که آنها به زندگی ما می بخشند، هیچ شکی نیست ، ولی بازهم با قدم زدن در طبیعت و تنفس هوای تازه درخت ها جایگزین نی شوند.

 برای جبران این دوری و فاصله از طبیعت،این روزها مردم به طراحی فضای سبز و زیباتر کردن هرچه بیشتر محوطه ی اطراف مجتمع ها ،مشاعات آپارتمان ها ،حیاط خانه ها و ویلاهایشان توجه زیادی نشان می دهند و به همین دلیل محوطه سازی در فضای باغچه ها و حتی در پشت بام ها به عنوان روف گاردن Roof Garden کاربرد پیدا کرده است.

محوطه سازی چیست ؟

محوطه سازی به زبان ساده به نحوه به کارگیری و قرار دادن المان های مورد نیاز در یک فضا گفته می شود. برخی افراد گمان می کنند تعیین فضای سبز و جدول بندی،محوطه سازی نام دارد اما در واقع این مورد جزء ناچیزی از عملیات و پروژه های پیچیده محوطه سازی می باشد. در بحث محوطه سازی باید به ایمنی و استاندارد بودن آن نیز توجه داشت.مثلا برای ساخت استخر در محوطه ویلا باید شرایط و ضوابط لازم را در نظر گرفت.

محوطه سازی به منظور مسطح کردن و آماده نمودن محوطه ساختمان ها و ایجاد فضای سبز است که مواردی مانند طراحی پیاده رو ، خیابان سازی ،شبکه های جمع آوری آب و فاضلاب و … را نیز در بر می گیرد. سازندگان و پیمانکاران پروژه های ساخت و ساز بر اساس محدوده زمانی مشخص شده ونقشه اجرایی اقدام به محوطه سازی کرده و مراحل را گام به گام انجام می دهند. اگر موارد ضروری در اجرای پلان محوطه سازی رعایت نشوند و این امر موجب بروز مشکلات بعدی شود ،پیمانکار موظف است با هزینه خود نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.

نحوه محوطه سازی اصولی

در اجرای محوطه سازی باید به نکاتی مثل : انتخاب خاک ،مصالح ساختمانی،ساخت المان ، آلاچیق ، آبنما و برکه ، استخر ، کفسازی ، نورپردازی ،تاسیسات برقی و مکانیکی توجه اساسی شود.

برای ایجاد فضای سبز ، بررسی و استفاده از خاک مرغوب و مناسب یکی از مهم ترین بخش ها می باشد ، چون خاک نقش اساسی در رشد و نگهداری گیاهان دارد و در محوطه سازی گیاهان عنصر اصلی هستند.

همه عناصری که می خواهیم به کار ببریم باید در کنار هم تناسب و هماهنگی داشته باشند تا از لحاظ بصری و دیداری حس خوبی به بیننده القا کند.

مراحل جهت آماده سازی و اجرای محوطه سازی

۱- تهیه نقشه و انتخاب گل و گیاه برای فضای سبز

انتخاب گیاهان باید بسته به شرایط اقلیمی باشد- راههای ارتباطی موثری در نظر گرفته شود- در صورت امکان از تعداد پله های کمتری استفاده شود تا مناسب حال سالمندان و کودکان نیز باشد – مسئله امنیت در نظر گرفته شود- فاصله تا منبع آب و امکان آبرسانی سریعتر و بهتر در نظر گرفته شود.

۲-تخمین هزینه ها و زمان مورد نیاز برای محوطه سازی

برآورد قیمت با توجه به شرایط منطقه و نقشه ی طراحی شده ،مصالح و گیاهان مورد نیاز – تخمین بازه ی زمانی صرف احداث و کاشت و فراهم آوردن شرایط جهت عدم ایجاد مزاحمت و آلودگی و سروصدا

۳- نورپردازی محوطه بیرونی ساختمانی و فضای سبز

نورپردازی باعث زیبایی و امنیت محوطه می گردد- با نورپردازی اصولی و مهندسی شده به راحتی می توان با تعداد مناسبی نور بیشترین فضای ممکن را روشن نمود

۴-مصالح ساختمانی مورد استفاده در محوطه سازی

استفاده از مصالح ویژه محوطه سازی جهت زیباتر کردن فضا مانند : چمن ،گلدان ،سنگ های زینتی ،موزائیک های مختص محوطه سازی ،نرده های ویژه ،چشمه ،آبنمای مصنوعی ، باکس گل ،آلاچیق ، پل ،ابزار لازم برای نورپردازی و غیره

توصیه نهایی

محوطه سازی کاری تخصصی است که نیاز به مهارت های بسیاری دارد مثل دانش نقشه برداری ، طراحی فضای سبز ،اطلاعات درباره گل و گیاهان ، نورپردازی و ساخت و ساز و عمران

بنابراین، اگر تخصص های لازم را ندارید،بهترین راه این است که پروژه ی محوطه سازی خود را به پیمانکاران زبده و متبحر بسپارید. در این صورت ، هم زحمت کمتری به شما تحمیل می شود ، هم نتیجه کار بهتر و اصولی تر از آب در می آید ، هم زمان کمتری صرف می شود و در نهایت هزینه ی کمتری خواهید پرداخت.

طراحان برتر فضای سبز و محوطه سازی جهان

مارتا شوارتز بانوی آمریکایی – محوطه سازی دانشگاه کمبریج و ماساچوست و تعدادی مرکز خرید

روبرتو برل مارکس برزیلی – تفرجگاه ساحلی کوپاکابانا- پارک فلامینگو در ریودوژانیر و پارک سیتی سنتر کوالالامپور

و پیتر جوزف لینه ، معروفترین طراح محوطه سازی و فضای سبز قرن ۱۸ – کاخ سلطنتی سن سوسی آلمان – پارک لینه و باغ وحش شهر درسدن

دیدگاهتان را بنویسید