معرفی انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان می‌تواند، بازتاب‌دهنده سلیقه، علایق و باورها و سنت‌های ساکنین آن باشد..

معرفی انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان مسکونی می‌تواند، بازتاب‌دهنده سلیقه، علایق و باورها،سنت‌ها و حتی در برخی موارد قومیت ساکنین آن ساختمان باشد. همچنین نمای ساختمان مسکونی بسته به شرایط محیطی ازجمله آب‌وهوا، باد و طوفان، زلزله و میزان آلاینده‌های هوا در مناطق مختلف متفاوت می‌باشند.

نما، پوسته هر ساختمان است و نقش به سار مهمی در زیبایی و جذابیت آن ایفا می‌کند. انواع نمای ساختمان مسکونی می‌تواند، بازتاب‌دهنده سلیقه، علایق و باورها،سنت‌ها و حتی در برخی موارد قومیت ساکنین آن ساختمان باشد. همچنین نمای ساختمان مسکونی بسته به شرایط محیطی ازجمله آب‌وهوا، باد و طوفان، زلزله و میزان آلاینده‌های هوا در مناطق مختلف متفاوت می‌باشند.از عوامل موثر دیگر در نماسازی می توان به عایق بودن نسبت به سرما و گرما ،عایق بودن انواع نمای ساختمان نسبت به صوت ،مقاومت در برابر  زلزله ،مقاومت در برابر ضربه ،مقاومت در برابر یخ زدگی ،مقاومت در برابر اتش سوزی و مقاومت در برابر شدن و افتادن از نما ، قابل اجرا بودن در ساختمان های مرتفع و سبک بودن اشاره کرد. نمای ساختمان در اجرا بایستی دارای انعطاف پذیری باشد، یعنی دارای مصالحی باشد که بتوان آنها را در نماهای با اشکال هندسی متنوع به کار برد. همچنین نمای ساختمان به شکلی طراحی شود که علی رغم حفاظت محیط داخل ،ارتباط فضای بیرون را با محیط ساختمان به خوبی برقرار کند.مثلا امکان تابش نور به داخل و یا امکان استفاده از چشم انداز بیرون وجود داشته باشد.

عوامل موثر دیگر انواع نمای ساختمان

نکته قابل ذکر قبل از نام بردن انواع نمای ساختمان، اینکه هر نوع نمایی که با هر نوع مصالح ساختمانی و با هر هزینه ای که ساخته شود، باید به طور کاملا صحیح و اصولی نگهداری شوند و در صورت آسیب دیدگی نما،برای اجتناب از صدمات جدی تر و در نهایت تخریب کلی نما و ساختمان و نیز به منظور حفظ و احیای منظره و جلوه ساختمان، باید قسمت های آسیب دیده کاملا مرمت و تعمیر شوند.

t.s.s

دلایل و اهداف اصلی نماسازی در نمای ساختمان ها

– زیبا و دلپذیر شدن جلوه ظاهری و بیرونی ساختمان و در نهایت دورنما و منظره(View) مناسب و قابل قبول شهر یا محلی که ساختمان در آن واقع شده است.

– کاهش اتلاف انرژی در تمام فصول سال: نما در ساختمان نقش یک عایق حرارتی و برودتی را بازی می کند،که هم از هدر رفتن انرژی تولیدی سیستمهای گرمایش و سرمایشی ساختمان ممانعت می کند و هم می تواند برحسب جنس ،رنگ و میزان سطحی که دارد ، باعث دفع و انعکاس گرما در فصل تابستات خصوصا در مناطق گرمسیری شود و عکس همین عملکرد را در فصل زمستان برای جذب انرژی خورشیدی و گرم شدن ساختمان ها در مناطق سردسیری ایفا نماید.

– نمای ساختمان بعنوان عایق صوتی ایده آل و مناسب : نمای ساختمان نقش بسیار مهمی در کاهش ورود میزان آلودگی های صوتی و صداهای آزار دهنده محیط بیرون به فضای داخلی ساختمان های اداری است .

-کمک به افزایش دوام و پایداری ساختمان ها در برابر شرایط نامساعد جوی و محیطی (مانند : زلزله ، باد ، باران اسیدی و رطوبتهای خورنده ،یخبندان ،گازهای اسیدی موجود در هوای آلوده شهرهای بزرگ ،پرتوهای مضر خورشید مث اشعه ماورا بنفش ، گرد و خاک ها و دوده های حاوی مواد شیمیایی ) و در نتیجه افزایش عمر مفید ساختمان

معرفی نمای ساختمان

در نماسازی ساختمان از مصالح و متریال های مختلفی استفاده می شود : مانند آجر، سنگ ،سیمان ،کامپوزیت ، فلز و …که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارا می باشد، در زیر به اختصار انواع نمای ساختمان را ذکر می نماییم

نمای سیمانی

به دلیل مقاومت مناسب سیمان در برابر عوامل جوی همچون رطوبت و نیز قیمت پایین تر آن نسبت به مصالح دیگر ،همچون شیشه و کامپوزیت و اجر و … برای پوشش دهی دیوارهای بیرونی از سیمان استفاده می کنند.سرعت اجرای این نما بالاست و در کمترین زمان ممکن می توان آن را بر روی سطح خارجی ساختمان اعمال نمود. نمای سیمانی از مقاومت لازم در برابر حریق برخوردار است و در صورت بروز آتش سوزی از انتشار آن جلوگیری می کند. در اجرای نمای سیمانی ساختمان از سیمان سفید و یا سیمان رنگی استفاده می شود که هر کدام زیبایی خود را دارد. شستشوی نمای سیمانی بسیار آسان است، از این رو این نمارا می توان نمایی ساده در عین حال زیبا برای ساختمان دانست.

نمای سنگ

سنگ ساختمانی به عنوان یکی از بهترین پوشش ها برای نمای بیرونی ساختمان به شمار می رود.قیمت سنگ نما در مقایسه با سایر مصالحی که برای نماکاری استفاده می شوند بالاتر است.نمای رومی یکی از نماهای سنگی است که زیبایی حیرت آوری به ساختمان می بخشد.سنگ نمای رومی از سنگ مرمر،سنگ تراورتن و سنگ گرانیت انتخاب می شود.نمای سنگی سالیان سال ،ماندگار است و علاوه بر اینکه دوام بالایی به ساختمان می دهد ، بحث های عایق بندی حرارتی و صوتی را نیز بهبود می بخشد. عموما سنگ تراورتن برای نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر چسبندگی بالا نوع رنگی فوق العاده زیبایی دارد. سنگ باید متناسب با شرایط اقلیمی انتخاب گردد ، مثلا در مناطق سرد و مرطوب ، سنگ باید دارای تخلل بسیار کم باشد و گرنه ممکن است بر اثر یخبندان متلاشی شود و یا در مکان هایی که امکتن وزش طوفان شن وجود دارد ، سنگ در معرض سایش بوده و باید مقاومت به سایش بالا داشته باشد. در اجرای نمای سنگی با سنگ های صیقلی باید حداکثر موارد ایمنی را برای اتصال مستحکم سنگ با بدنه ساختمان رعایت کرد ف در غیر این صورت احتمال جدا شدن سنگ از ساختمان و سقوط آن بالاست.نمای سنگی ساختمان نیازمند مراقبت می باشند و هرجند وقت یکبار،نماشویی آن الزامی می باشد.

نمای آجری

نمای آجر، نماهایی است که از گذشته تا امروز مورد استقبال قرار گرفته است. آجرها در انواع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرند.نماهای اجر علاوه بر زیبایی ، تنوع و ثبات رنگ ف به دلیل ضریب انتقال حرارت پایین آجر،نقش یک عایق حرارتی و برودتی را برای ساختمان ایفا می کنند.طراحی نمای آجری به دلیل بالا بودن تنوع آجرها بسیار متنوع است و یک معمار با توجه به سلیقه خود می تواند زیباترین طرح را اجرا کند.آجرنما ساختمان به صورت ساده و یا دکوراتیو قابل طراحی است و در هر دو شکل جلوه ای زیبا به ساختمان می بخشد. آجر ، انواع مختلفی دارد مانند : آجرنما نسوز ، آجر نما طرح چوب ، آجر نما سفید ،آجر نما نسوز قرمز ، آجر نما نسوز انگلیسی ،قزاقی و ….

از معایب و نقطه ضعف های نما آجر ،امکان شوره زدن نما می باشد که با نماشویی مرتب و همچنین استفاده از محافظ نانو بر روی نما ، این مشکل نیز قابل حل می باشد.

نمای شیشه ای

نمای شیشه ای ساختمان از جمله پرطرفدارترین نمای ساختمانی است که در تمام ساختمان های مسکونی ، اداری ، تجاری و … به چشم می خورد. این نوع نمای شیشه ای که به نمای شیشه ای کرتین وال نیز معروف است نقش بسزایی در تامین نور برای فضای داخلی به عهده دارد.استفده از نماهای شیشه ای علاوه بر زیبائی ، امکان استفاده از حداکثر روشنایی روز را فراهم می نماید. همچنین استفاده از شیشه های ۲ یا ۳ جداره یک لایه عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسب را ایجاد می کند.اصولا در اجرای نمای شیشه ای از شیشه سکوریت و یا شیشه رفلکس استفاده می شود.از معایب نماهای شیشه ای می توان افزایش بیش از حد دمای داخلی ساختمان در فصول گرم و معتدل سال ، احساس عدم آسایش حرارتی در  فصول سرد سال  ومصرف زیاد انرژی و الودگی هوا را بیان کرد.نمای شیشه ای ممکن است به مرور زمان در اثر جذب آلودگی و گرد و غبار کدر شود، از اینرو نماشویی نمای شیشه ای را بایدهر چند وقت یکبار انجام داد.

نمای کامپوزیت

طراحی نمای ساختمان کامپوزیت بر مبنای استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیوم صورت می گیرد.در این نما ورق های آلومینیومی در ابعاد مختلف، پوشش نهایی سطح بیرونی ساختمان خواهند بود. از مزایای کامپوزیت نما ، می توان به وزن سبک ، تنوع رنگ بالا ،قابلیت شستشو ،مقاومت حرارتی ، رطوبتی ،صوتی و سهولت در مونتاژ و تعمیر و نگهداری آن اشاره نمود.در حال حاضر نماسازی اکثر ساختمان های مدرن با ورق های رنگارنگ کامپوزیت صورت می گیرد زیرا زیبایی این نما فوق العاده است،قیمت بالای ورق های کامپوزیت و اجرای آن ، از معایب این نوع نما به شمار میرود که باعث می شود تا همه ی اقشار نتوانند از آن استفاده نمایند. از جمله این نماها که زیبایی بی نظیری به ساختمان می بخشد می توان به نمای کامپوزیت لانه زنبوری اشاره نمود. در صورتی که سطح نمای کامپوزیت ،کدر و آلوده شود ، به کمک افراد متخصص در زمینه نماشویی ،می توان آن را تمیز و مانند روز اول درخشان نمود.

نمای چوبی

یکی از زیباترین نماهای ساختمانی ، نمای چوبی است که این روزها طرفداران بسیاری دارد و در ساخت خانه های مدرن اجرا می شود.ترکیب چوب با سایر متریال ها نظیر فلز و شیشه زیبایی نما را دو چندان می کند و آن را خاص تر جلوه می دهد. چوب ترموود ف نوعی چوب نما است که از وزن سبک اما مقاومت بالا برخوردار می باشد. از ویژگی های این چوب نما می توان به سختی بالا ، مقاومت در برابر صوت ،قابلیت شکل پذیری و برشکاری ، تجدیدپذیری و … اشاره کرد. چوب های فراوری شده بهترین گزینه برای نما هستند زیرا در برابر نفوذ حشرات ، رطوبت و اتش سوزی مقاومسازی می شوند و طول عمر نما را بالا می برند. نمای چوبی ترموود یا ترموود نما یک یاز زیباترین و مقاوم ترین نماهای چوبی است. رعایت اصول اساسی در اجرای نمای ترموود لازم و ضروری می باشد.  پوست زنی و اجرای روغن مخصوص چوب ترموود ، باعث طول عمر بیشتر و زیبایی و پاکیزگی نمای ترموود می شود.

نمای بایرامیکس

بایرامیکس ترکیبی از دانه های سنگی گرانیتی و مرمری با دانه بندی و رنگ بندی متنوع همراه رزین های طبیعی و مصنوعی می باشد.این ترکیب به صورت ملات بوده و بعد از خشک شدن نمایی مانند سنگ تزئینی به خود می گیرد. این نوع نماکاری بر روی تمامی دیوارها از جمله دیوارهای چوبی،سنگی،پلاستیکی، سرامیکی، سیمانی و … قابل اعمال می باشد ولی به دلیل مقاومت پایین آن در برابر عوامل مختلف در مدت کوتاه زیبایی خود را از دست می دهد و به همین دلیل در ایران مورد توجه معماران و طراحان قرار نگرفته است.از مزایای نمای بایرامکس می توان به تنوع رنگ بالا ،قابلیت شستشو با آب ، پوشش یکنواخت سطح ، تمیز کاری آسان ، نگهداری و تعمییر اسان و انعطاف پذیری اشاره نمود.

نمای اتیکس

نمای اتیکس ف نوعی نمای عایق برای ساختمان محسوب می شود که آن را در برابر عواملی نظیر رطوبت ، حرارت و برودت محافظت می نماید. این نما از سه جزء عایق ، مسلح کننده و پوشش نهایی تشکیل شده است. از جمله عایق هایی که برای این نما استفاده می شوند ، فوم پلی استایرن و پشم معدنی می باشند. وجود این عایق ها به میزان قابل توجه هزینه های سرمایشی و گرمایش ساختمان را به حداقل می رسانند. پوشش نهایی نمای اتیکس می تواند چوب ، آجرلعابدار، فلز و… باشد.

نما رومی

نمای سنگ رومی ساختمان در دسته سبک کلاسیک قرار می گیرد. در طراحی این سبک از مصالحی هم چون سنگ مرمر فگرانیت و تراورتن استفاده می شود. از ویژگی های این سبک می توان به قوس ها و ستون های تزئینی اشاره کرد. در برخی موارد طراحی نمای رومی با سنگ تراورتن صورت می گیرد . نمای سنگی رومی نمونه ای از زیباترین نماهای ساختمان می باشد. نمای رومی ساده نیز از پرطرفدارترین نماها می باشد.

نما کلاسیک

طراحی نمای کلاسیک ساختمان تا اندازه زیادی به نمای رومی شباهت دارد. استفاده از این سبک در ایران باستان نیز به چشم می خورد. استفاده از سنگ و سرستون ها در طراحی نما کلاسیک زیاد به چشم می خورد.

نمای سرامیکی

امروزه نمای سرامیک به یکی از انواع نماهای پرطرفدار در طراحی ساختمان تبدیل شده است. به طور کلی سرامیک نما با دو روش نصب خشک یا نهار شده و روش نصب تر یا چسبانده شده صورت می گیرد.

نمای مینرال

نمای مینرال از ترکیب سنگ های معدنی ، گرانیت رویال ، سنگ های سفید و مرمر به همراه پلاستر می باشد. از مزایای استفاده از این نما در ساختمان می توان به مقرون به صرفه بودن آن ، سرعت بالای اجرا،سازگار با محیط زیست ، تنوع در رنگ و طرح و مقاوم بودن آن در برابر آتش سوزی اشاره کرد. یکی از بزرگترین معایب نمای مینرال عدم مقاومت آن در برابر رطوبت می باشد. به همین خاطر به مرور زمان دچار آسیب دیدگی جدی می شود.

نمای کنیتکس

نمای کنیتکس از دیگر گزینه هایی است که می توان در طراحی نما انتخاب و مورد استفاده قرار داد. کنیتکس نوعی رنگ می باشد که در ترکیب آن از الیاف های مصنوعی ، اکسید تیتان و غیره استفاده می شود. کنیتکس خاصیت ضدآب داشته و از این رو برای استفاده از نمای بیرونی بسیار مناسب می باشد.

نانو نما

نانو نما پوششی کاملا نامرئی می باشد که می تواند به حفظ سطوح مختلف کمک کند. برای مثال استفاده از آن می تواند نمای ساختمان را در برابر رطوبت و خسارات ناشی از ان ایمن کند. بنابراین استفاده از پوشش های نانو روی نمای ساختمان می تواند باعث افزایش طول عمر ساختمان شود. امکان استفاده از پوشش نانو نمای ساختمان بر روی سطوح مختلفی امکان پذیر می باشد. برای مثال استفاده از پوشش نانو آجرنما ، استفاده از نانو بر روی سطوح سنگی و سنگهای گرانیت امکان پذیر می باشد. استفاده از نانو نما برای ضدآب کردن نما مناسب می باشد.

عوامل خرابی نما

نمای ساختمان ها در اثر عوامل زیر دچار خرابی هایی از قبیل طبله کردن ، ترک خوردگی ، شوره زدگی ،لکه دار شدن ، پوسته پوسته شدن ، کنده شدن سنگ ها و آجرهای نما ، تغییر رنگ و ظاهر اولیه نما می شوند :

– نشست جزئی یا کلی ساختمان

– یخبندان و انجماد آب یا رطوبت اضافی موجود در نما یا سطح زیرکار

– انقباض و انبساط ها و یخ و اب شدن های متوالی با اختلاف دمای شدید

– شوره زدگی یا سولفاته شدن نما در اثر استفاده از اب حاوی سولفاتهای محلول در آب مصرفی برای ساخت ملات های سیمانی و گچی و غیره .. و نیز بتن مصرفی در تولید نماهای بتنی

– آتش سوزی خصوصا در نماهای بتنی

– ترک خوردگی و به طور کلی آسیب دیدگی سطح زیر کار

– اختلاط نادرست ترکیبات و اجزا در نماهای بتنی و سیمانی و نیز ملاتهای مصرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *